Hi, Welcome to my blog, enjoy reading.
RSS

08 Oktober, 2009

DUA-A

Makan malam pertama kali bersama semua ahli keluarga sejak Dato Zainuddin berpindah di rumah barunya di Ipoh.Dia kini sudah tidak perlu risau akan perniagaannya di Kuala Lumpur kerana dia yakin Puteri Sulongnya Neyya Zaifa dan anak lelakinya Zaif Zikri mampu menerajui syarikat yang sudah berkembang maju.Kini sasaran Dato Zainuddin adalah di Ipoh dia ingin memulakan perniagaan baru di Ipoh tempat kelahirannya dan kampungnya sendiri.Segalanya sudah di siapkan hanya menanti sedikit kertas kerja lagi yang perlu disiapkan.

Meyya Zara lebih banyak mendiamkan diri sambil menikmati makan malam.Dia hanya mendengar sahaja perbualan babah dengan kakak dan abangnya.Seminggu tidak jumpa maka banyaklah laporan yang kena di beritahu tentang pejabat kepada big bos..Mama pula sesekali menyelit dalam perbincangan tersebut.

Kemudian masing-masing senyap, Neyya Zaifa memandang ke wajah Meyya Zara satu-satunya adik perempuannya yang sentiasa dan suka melakukan sesuatu yang pelik dan lain dari kehendak keluarga.

"Zara, Kak Neyya dengar kau pilih sekolah yang low class lagi, tapi kali ni lebih teruk lagi, apa kes?"

"Takde pape, saja nak bergaul dengan pelajar yang bermasalah, dan mereka semua sama macam kita juga,"jawab Meyya Zara.Kakak dan abangnya saling berpandangan.

"Sama ke?"Meyya Zara memandang Abang Ngahnya Zaid Zikri..

"Sama la ngah, cuma mereka tidak berpeluang dan di beri peluang dan hidup mereka tidak bertuah seperti kita,"Meyya Zara cuba mempertahankan pendapatnya.Dia tau abang dan kakaknya memang seringkali mengajaknya berbalah dalam apa saja hal, mereka memang tidak sependapat, tapi akhirnya mereka akan mengalah dan setuju dengan pendapat Meyya Zara.Itu yang menghairankan Meyya Zara tidak setuju tapi akhirnya setuju juga, mungkin mereka sengaja menguji Meyya Zara dan tahap pemikiran Meyya Zara.Dari situ juga Meyya Zara dapat melatih dirinya dalam pertandingan perbahasan dan pidato yang sering dia sertai .

"Sudah lah tu, waktu makan pun nak berbahas juga ke?"Datin Zakiah menenangkan suasana, dia faham benar dengan anak-anaknya yang suka memperdebatkan pendapat masing-masing memang sudah bakat mereka,anak-anaknya memang sudah banyak memenangi pertandingan berbahas dan pidato sejak di bangku sekolah dan terbawa-bawa sehingga sekarang di rumah dan di mana saja ada sahaja perdebatan mereka bertiga.

"Macam mana dengan hari pertama Zara?"Dato Zanuddin bersuara.Meyya Zara memandang babahnya.

"Ok je Bah, hari ni Zara dah kenal kawan-kawan kelas Zara 4A1, Zara duduk dengan Wan dan Maz mereka berdua pengawas sekolah, tapi ada sorang ni Yani The Geng hari pertama dah mula cari pasal dengan Zara,"Dato Zanuddin memandang tepat ke wajah Meyya Zara...Neyya dan Zaif pu begitu juga.

"Yani The Gang???"Gengster ke??"Zaif mengangkat kening double -jerk.

"Entah la, tapi dari apa yang Zara tau dari Wan dan Maz , Yani The Gang tu terdiri dari 7 sahabat, ketuanya Yani, boleh la dikatakan gengster sekolah jugak la, tapi Yani tu sebenarnya pandai cuma dia tu angin sikit, ada masa dia rajin belajar ada masa dia langsung malas, tapi lebih banyak malas dari rajin, tapi dia pandai dan boleh berdebat, tadi pun masa Zara perkenalkan diri Zara dia dah ajak Zara berdebat.."Jelas Meyya Zara..Semua tertumpu dengan cerita Meyya Zara.

"Tentang apa?then who's the winner?"Dato Zainuddin senyum sahaja dengan cerita Meyya Zara.

"Tentang budak KL, Zara rasa dia alergi dengan budak KL, dia kata budak KL dengan budak Ipoh tak sama dan budak KL takkan dapat sesuaikan diri dengan budak Ipoh, dia tanya Zara boleh ke terima Ipoh, so Zara jawab senang je..temanya tentang kesedaran diri tak kira dari mana kita , siapa diri kita dan kita kena ingat asal usul kita dari kampung so jangan lupa diri dan kemana saja pergi pandai-pandai la sesuaikan diri dengan suasana dan keadaan, lebih kurang macam tu la, terus dia diam...tapi Zara rasa Zara suka dengan dia, cuma dia tu sombong sikit,"Semua ketawa dengan cerita Meyya Zara.

"Dah kalah pun masih sombong lagi, Angah dapat bayangkan muka dia bila Zara smash dia macam tu, so istihar perang tak?"Meyya Zara mengangguk sahaja.

"Dah agak dah,"Sampuk Neyya...

"Zara kena ingat tau, walaupun siapa dia dan apa sahaja yang dia lakukan biarkan sahaja, jangan berdendam, mama tak suka bermusuh, ingat biar orang buat kita jangan kita buat orang,"Pesan Datin Zakiah.

"Orait mem!"serentak anak-anaknya menjawab...Dato Zainuddin dan Puan Zakiah tersenyum melihat telatah anak-anaknya....Makan malam yang sungguh harmoni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan