Hi, Welcome to my blog, enjoy reading.
RSS

07 Oktober, 2009

SATU-B

Cikgu Azizah meneliti fail pelajar baru di hadapannya sekarang ini.Memang perasaan gugup tetap ada walaupun Dato Zainuddin telah pun berlalu beberapa minit yang lalu, namun anak dara Dato Zainuddin kini yang masih berada di depannya yang membuatkan dia rasa gugup lagi.

Memang dia tidak dapat nafikan akan kecemerlangan Meyya Zara sewaktu di sekolah lamanya dahulu setelah dia meneliti rekod pelajar Meyya Zara, tapi apalah sangat nak di bandingkan dengan SMK Seri Melur ini.

"Erm..awak Cik Meyya Zara.."Cikgu Azizah memulakan bicara untuk menghilangkan rasa gugupnya.

"Ya, saya Meyya Zara, tapi cikgu tak perlu panggil saya Cik Meyya Zara, babah dan mama panggil saya Zara sahaja.."Cikgu Azizah menganggukkan kepala.

"Kenapa awak pilih SMK Seri Melur, sedangkan dengan keputusan awak yang cemerlang awak boleh dapat masuk sekolah yang terbaik di sekitar Ipoh ini bukannya di sini sebenarnya tempat awak di sekolah yang penuh bermasalah.."Meyya Zara tersenyum sahaja mendengar pertanyaan Cikgu Azizah.

"Saya suka sesuatu yang mencabar, dan saya tak suka bergaul dengan orang yang sombong,"Cikgu Azizah mengerutkan dahinya kurang jelas dengan jawapan Meyya Zara.

"Cikgu, kalau sekolah yang dah terkenal ni pelajarnya semua bijak pandai dan pastinya mereka sombong dan cara pembelajaran mereka lain dari sekolah di sini, biar kita belajar susah dulu cikgu dan bersenang kemudian,"Jelas Zara secara ringkas .Cikgu Azizah senyum walaupun dia tidak faham sepenuhnya maksud Zara, namun memang dia tidak dapat menafikan sekolah yang terbaik semua pelajarnya memang agak sombong malah bukan sahaja pelajarnya tapi cikgunya juga, hanya segelintir sahaja yang baik.

"Baiklah, mari ikut saya, saya letakkan awak di kelas 4A1, tapi ini dah hujung tahun jadi mungkin kelas tiada, tapi ikut kepada guru, lagipun sekarang ni kami semua sibuk untuk buat majlis penyampaian hadiah untuk pelajar cemerlang peperiksaan akhir tahun , nanti awak boleh berkenalan dengan kawan-kawan yang lain dan senior sebelum senior awak tamat sekolah lagi dua bulan lagi..dan semester akan datang awak pula bakal jadi senior,"Cikgu Azizah bangkit dari tempat duduknya.Begitu juga Zara.

"Cikgu, saya nak minta tolong dari cikgu, boleh tak cikgu jangan kenalkan dan beritahu sesiapa tentang babah saya, saya cuma nak dikenali sebagai Meyya Zara Binti Zainuddin.."Pinta Zara.Cikgu Azizah memandang tepat ke wajah Zara.Oh anak ini sungguh baik, tidak bangga diri walaupun dari keluarga berada..
Cikgu Azizah mengangguk tanda setuju.

Meyya Zara hanya mengekori Cikgu Azizah.Beberapa orang pelajar yang berselisih dengannya memandang dan menoleh ke arah Zara.Ada juga suara-suara nakal yang mengusiknya namun Meyya Zara tidak mempedulikannya.Mereka lalu di kantin untuk pergi ke bilik guru, kerana Cikgu Azizah ingin mengambil barangnya yang tertinggal di bilik guru, kemudian sekumpulan pelajar lelaki menegur Cikgu Azizah.

"Assalammualaikum Cikgu,pelajar baru ke??"Airizam dan rakannya menegur hanya beberapa meter sahaja jarak mereka dengan Cikgu Azizah.Cikgu Azizah berhenti dan memandang sekumpulan pelajar lelaki yang memang sering memeningkan kepalanya namun adakalanya mereka juga pengibur sekolah kalau tanpa mereka memang sepi SMK Seri Melur.

"Ya, pelajar baru dari Kuala Lumpur, Meyya Zara Zainuddin, junior awak semua,"Beritahu Cikgu Azizah..

"La, junior baru ke, kenapa lambat masuk?tak dapat la kami nak tackle, kami dah nak keluar dari sini dia baru nak masuk.."Wan mengenyit mata kepada Zara.

"Dah, jangan nak buat kacau pula dengan budak baru, kamu semua tu nak dekat exam pergi study,"Cikgu Azizah memberi amaran dan terus meninggalkan Airizam dan rakan-rakannya.

"Cun ar awek junior tu, kalau aku dapat sumpah memang aku tak cari lain dah,"Airizam mengangkat tangan kanannya..

"Eleh, muka kau tak cari lain, tak percaya aku, kau tu bukan semua kat sini tak kenal buaya SMK Sri Melur.."Bidas Rudy..Wan, Ijam, Epi dan Chak semua nya memang dah faham sangat dengan Airizam lelaki kasanova SMK Seri Melur.

"Kamu jangan layan sangat senior tadi tu, mereka semua tu buaya dan samseng di sini, lebih - lebih lagi si Airizam yang tegur saya tadi tu, tapi Chak tu budak baik dia bakal pelajar terbaik sekolah ni cuma saya tak faham kenapa dia bergaul dengan pelajar yang bermasalah, puas dah saya nasihat tapi tetap sama je,"Bebel Cikgu Azizah.Zara hanya tersenyum sahaja,mereka berjalan menuju ke kelas 4A1.

Sampai saja semua pelajar bangun dan memberi salam kepada cikgu Azizah, Puan Cheah yang sedang mengajar berhenti seketika.Semua pelajar memandang Zara.

"Maaf cikgu, saya cuma nak maklumkan ada pelajar baru yang akan masuk kelas ni, saya rasa cikgu dah tau semalam, ini dia Meyya Zara Binti Zainuddin,saya serahkan dia pada Cikgu"Puan Cheah menghampiri Cikgu Azizah.

"Oh, ini dia ye pelajar baru yang dari KL, ok mari masuk kenalkan diri,"Meyya Zara masuk berdiri di depan.Cikgu Azizah meninggalkan Zara bersama kawan-kawan barunya.

"Hi, nama saya Meyya Zara Binti Zainuddin, asal memang orang sini tapi babah dan mama dah lama duduk di KL, tahun ni kami berpindah ke sini sebab babah dapat keje kat sini,babah kerja tukang kebun, mama pula suri rumah ,ada 4 orang adik beradik, saya anak ke-3."Semua senyap memandang Zara.

"Dah lama ke awak tinggal di KL?"Yani yang duduk di belakang sekali bersuara..

"Sejak kecil lagi."

"Tak rasa lain ke daripada budak KL jadi pulak budak Ipoh, lagipun budak KL kan bagus."Zara memandang Yani, dia rasa seperti ada nada yang kurang senang dari Yani.

"Apa yang bagusnya?maksud awak?"saja Zara menguji Yani.

"Awak sendiri tau, tapi saya rasa awak saja , takpe...Ye la KL dan Ipoh dua bandar yang jauh beza, KL segala-galanya ada tapi Ipoh pula sebaliknya, awak budak KL takkan biasa punya dengan budaya dan cara budak Ipoh, so awak rasa awak boleh terima ke?"Zara senyum sahaja memandang Yani,..Yani memandang tajam ke anak mata Zara dia rasa dia sudah ada persaingan kali ini.

Minah kl ni aku tanya dia boleh senyum pulak..

"KL memang sebut je Kl semua orang ingat budak KL ni bagus sangat, sombong, tapi tak semua, mana-mana tempat pun sama saja pada saya, apa yang penting kita kena sedar diri kita datang dari mana, kalau asal kampung so jangan la dilupa asal kita, saya rasa takde bezanya janji pandai sesuai kan diri dengan keadaan..."jawab Zara ringkas tapi padat.Semua pelajar Cina , India dan Melayu tepuk tangan kecuali Yani, Nana dan Yanti geng Yani diam.Puan Cheah hanya tersenyum memerhati perdebatan ringkas.Yani the geng istihar perang dingin dengan Zara.

Puan Cheah memberi Zara duduk bersama Faez dan Maz...


Perang dingin bermula antara Yani the geng dan Meyya Zara........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan